SFO
Højvangskolens SFO er et trygt sted for alle børn. Vi er optaget af det gode børneliv. Vi er optaget af fællesskaber, og hvorledes legen og spændende aktiviteter kan åbne verden op for vores børn.
Vi prioriterer udeliv, bevægelse og kreative aktiviteter. Vi tilstræber, at der er balance mellem børnenes frie valg og egne ideer samt faste og mere forpligtende aktiviteter i SFO’en. Vi vægter processen i børnenes aktiviteter og støtter dem i deres egen udvikling frem mod at blive selvstændige og livsduelige mennesker.
Struktur
0.-2. klasse: Børnene har den samme klassepædagog fra 0.-2. klasse.
- klasse: Når børnene går i 3. klasse, møder børnene nye pædagoger, der skaber rammer for det gode fællesskab på årgangen og orienterer fritidspædagogisk mod det Klub-liv, som venter børnene. I overgangen til 3. klasse er børnene på Koloni, hvor netop fællesskabet styrkes på tværs af årgangen. På 3. årgang er børnene vant til at gå i SFO og parate til at få større indflydelse og ansvar. Vi lytter til børnenes ønsker og skaber minderige dage i SFOen med nærværende voksne og venskaber på tværs af årgangen.
Rammer
SFO’en er orienteret mod vores store udeareal. Efter en lang skoledag skal vores børn mærke uderummet, hvor der er højt til loftet og masser af plads til den frie leg.
SFOens rammer er delt op i to afdelinger:
0.-1. årgang er orienteret mod skolens indskolingsgang
2.-3. årgang er orienteret mod A-gangen.
Vores SFO er funktionsinddelt i forskellige rum. Både inde og ude. Rummene er kodet til forskellige aktiviteter, som børnene vælger til.
Aktivitetsplaner
Hver uge kan børnene orienterer sig mod aktivitetsplanen. Planen hænger på tavler i hver afdeling.
Læs mere om vores SFO
SFO-telefonnumre
0.-1. årgang / 87 13 93 90
2.-3. årgang / 21 72 85 53
Kontaktoplysninger
SFO-koordinator: Trine Dahl: Trod@aarhus.dk
Pædagogisk leder: Lise Juul Agerholm: Lijua@aarhus.dk
Åbningstider
SFO har åbent alle hverdage fra kl. 06.30-17.00 (fredag til 16.30). På skoledage, hvor der er undervisning, fungerer det i praksis sådan, at der er morgenåbning fra kl. 06.30 – 7.50 i Oasen og SFO-tid fra undervisningstiden stopper til kl.17.00.
Aflevering - afhentning - afkrydsning
Vores vigtigste opgave er, at jeres børn fra starten føler sig trygge i skolen. Vi tager gerne i hånden, hjælper med at vinke osv., hvis der er behov for det. Vi prioriterer meget højt, at det er det fremtidige faste personale, der tager imod fra 1. august. Når man kommer i SFO, skal man tjekke sig ind på skærmene på gangen. - Hvis dit barn ikke kommer i Morgen-SFO, sker indtjekning, når pædagogen møder ind.
AULA - Registrering i Komme/ Gå
◼ Indberette ferie
◼ Skrive aftaler ind
◼ www.AULA.dk og Apps til smartphones
- Sygemeldinger skal registreres på AULA.
MorgenSFO fra kl. Kl. 06.30
MorgenSFO foregår i Oasen. Vi starter dagen stille og roligt op i hyggelige rammer. Der serveres morgenmad i SFO-køkkenet.
Vores ”Flyver”
Vi har en flyverfunktion i vores SFO. Flyveren har altid telefonen, så I kan komme i kontakt med os på tlf. 87 13 93 90 Flyveren har det store overblik i afdelingen og hjælper børnene med at overholde aftaler om f.eks. at komme med skolebussen, selv gå hjem, gå til musik, svømning osv.
– sådan bidrager Højvangskolens SFO
I skolens samlede virksomhed bidrager SFO’en med en fritidspædagogisk vinkel.
Hverken undervisning eller fritid kan stå alene i forhold til at sikre, at alle børn bliver til nogen og til noget.
Gennem frivillig deltagelse får barnet mulighed for i samspil med andre at blive til som selvstændigt individ – i en pædagogisk kontekst med passende grad af rammesætning. Barnet støttes i at prøve sig selv af inden for trygge rammer og at følge sin nysgerrighed og udforske eksisterende og nye interesser. Fordi tiden i SFO’en dækker over børnenes frie tid i en pædagogisk kontekst, er selvbestemmelse og medbestemmelse betydningsfulde elementer. Børnene kan vælge til og fra, og de skal støttes i at foretage reflekterede valg om aktiv deltagelse i både meningsfulde aktiviteter og stærke fællesskaber.
I SFO’en arbejdes der målrettet med at skabe rammer for fællesskaber, så alle børn har mulighed for at opleve deltagelsesmuligheder og at høre til. I de gode, legende fællesskaber får børnene erfaringer med at bidrage til deres egen og til andres trivsel.
De tager ansvar, de tilpasser sig, og de øver sig i at gå på kompromis – uden at gå på kompromis med sig selv. I folkeskolen, og dermed i SFO’en, gives børnene en helt særlig mulighed for at indgå i mangfoldige fællesskaber, der ikke lader sig begrænse af social baggrund, køn og etnicitet.
SFO’en er desuden ramme for børnenes demokratiske dannelse, hvor de får mulighed for at opøve erfaringer med at lade deres stemme blive hørt, at tage initiativ til aktiviteter og at opleve, at børnene bekræftes i, at netop deres mening betyder noget.
I den konkrete kontekst opnår børnene i SFO’ens pædagogiske aktiviteter lokalt udsyn, hvilket danner det vigtige fundament for senere at opnå et mere globalt udsyn – som medborgere i et demokratisk samfund og som aktive deltagere i samfundet gennem fx sports- og foreningsliv.
Det enkelte barns trivsel og udvikling, de gode fællesskaber og den demokratiske dannelse er pejlemærker for det pædagogiske arbejde i SFO’en. Vejen hertil er belagt med samvær, leg og aktiviteter, både børneinitierede og voksenorganiserede, hele tiden med vægt på at skabe mening hos barnet. Fællesskaberne opstår omkring et fælles udgangspunkt, et fælles tredje – en vild eller fantasifuld leg, et kreativt projekt eller et selvopfundet spil. SFO’en giver dermed andre oplevelser og muligheder for mestring end skolens undervisning.
Fritidspædagogisk
Legen er et bærende element i SFO’en. Legen rummer både bevægelse, initiativ, fantasi, kreativitet, invitation, forhandling og grænsesætning. Her lærer børnene sociale koder og normer for samvær. Tid og rum tilpasses ud fra en pædagogisk intention om at skabe mulighed for børnenes leg, der både skal have plads til at opstå på børnenes initiativ og at blive hjulpet på vej af den voksne. I SFO’ens kontekst er legen fri inden for en pædagogisk rammesætning, sådan at legen overlades til børnene i det omfang, at den voksne tager initiativ, leger med, mægler eller holder sig udenfor ud fra en pædagogisk vurdering.
De planlagte aktiviteter tilbyder børnene et fællesskab i en pædagogisk ramme, hvor de får mulighed for at udfolde sig selv og sammen med andre opleve mestring inden for en interesse. Børnene introduceres til en lang række forskellige aktiviteter, som udvider deres horisont og lader dem stifte bekendtskab med andre sider af verden, end de kendte i forvejen – gennem fx naturoplevelser, kreative og æstetiske produktioner og fysiske udfoldelser. Interessefællesskabet og aktiviteterne har en værdi i sig selv for børnene, hvor de får lov at lade sig opsluge. Og gennem den pædagogiske planlægning og justering arbejdes der sideløbende med udviklingen af det enkelte barn, fællesskabet og dannelsen.
Sammen med skolens lærere, dagtilbud, forældre, fritids- og foreningsliv bidrager SFO’en til at skabe sammenhæng og mening i barnets liv, så det enkelte barn støttes i sin tilblivelsesproces og bliver i stand til mestre sit eget liv og træffe gode beslutninger. Udgangspunktet er en fælles interesse i barnets bedste og et helhedssyn på barnet. SFO’en spiller dermed en vigtig rolle i forhold til at give alle børn mulighed for at udvikle sig til robuste, livsduelige og kreative børn, der trives og bliver så dygtige, som de kan.
Det pædagogiske arbejde i SFO’en tilrettelægges på grundlag af stærk faglighed kombineret med indsamlede data fra den pædagogiske praksis. Der arbejdes målrettet med relationer i forhold til alle børn. Videndeling og refleksion sker systematisk med øje for trivsel, læring og udvikling hos det enkelte barn og børnegruppen som sådan.
- alle skal børn være en del af et fællesskab
Legefællesskabet – inklusionsindsats i den fritidspædagogiske ramme
Legefællesskabet i SFO er for de børn som har brug for tydeligere rammer og strukturer i deres dagligdag. Legefællesskab, skal give mulighed for rammer og struktur, mulighed for at øve sig i relationer og legefællesskaber, konflikthåndtering og skal samtidig kunne rumme fritidspædagogikken.
I legefællesskabet skal der være fokus på:
- Det enkelte barns behov
- Det der lykkedes – rose ønsket adfærd – ignorer uønsket adfærd
- Vise at vi er glade for børnene kommer
- Tydelige rammer for det enkelte barn
- Mindre fællesskaber
- Plads til leg, herunder turtagning, rollelege, vente på tur, behovsudsættelse
- Hjælp til at italesætte det enkelte barns hensigter og følelser
- Fokus på de gode overgange
- Et rum der er kodet til forskellige aktiviteter
- Trygge relationer
Fælles vision for fritidspædagogikken i Aarhus Kommune
Fritidspædagogikken er et vigtigt og værdifuldt bidrag til det gode børne- og ungeliv i Aarhus!
Vores fælles fritidspædagogiske vision fremmer fritidstilbud, hvor alle børn og unge
- deltager i udviklende, mangfoldige og forpligtende fællesskaber med andre børn og unge
- er aktive medskabere af deres fritid og får mod og støtte til at være aktører i eget liv
- får passende støtte fra engagerede og nærværende voksne
- motiveres til fysisk bevægelse og aktivitet
- bliver mødt med et helhedssyn med fokus på mening og sammenhæng
- igennem leg og ved at øve sig udvikler sig og bliver i stand til at mestre eget liv
- bliver til nogen og til noget.
Aarhus Byråd har i børne- og ungepolitikken sat rammerne og kursen for, hvordan bysamfundet skal arbejde for det gode børne- og ungeliv. Den fælles fritidspædagogiske vision for SFO-området og UngiAarhus sætter retningen for det samlede fritidspædagogiske felt i Børn og Unge i Aarhus Kommune.
Livet som barn og ung er fyldt med mange udfordrende og afgørende spørgsmål: hvem er jeg, hvem kan jeg blive, og hvad skal og kan jeg? Forældre spørger sig selv: hvordan støtter jeg mit barn i denne proces?
Rejsen fra at være barn til at være ung, der er på vej til at blive voksen, giver masser af udfordringer, men også et hav af muligheder.
I Højvangskolens SFO arbejdes der målrettet med ovenstående visioner. Det er en fælles opgave for SFO-forældrerådet og skolens bestyrelse at drøfte, hvorledes vi styrker den fritidspædagogiske vision.
- Mikkel Thorsager (far til Mynte 0A)
- Dennis Hansen (far til Viola 1A)
- Morten Graff (far til Sally 2C)
- Jens-Kristina Henriksen (far til Gorm 2C)
Vi afholder møder fire gange årligt. Har I emner eller andet, I ønsker vi skal tage op, er I velkomne til at kontakte en af os fra SFO-forældrerådet.
Højvangskolen
Åbningstider
Mandag-fredag: 7.00 - 15.00
Klokkeskovvej 1, Stavtrup, 8260 Viby J
Telefon:
87 13 93 60
E-mail: hjv@mbu.aarhus.dk